BerLean Startup Experience - Berlijn

april 2013

Waarom Berlijn?
Berlijn is Europa's nieuwe tech startup hub aan het worden. Het aantal startups is de laatste jaren hard gegroeid en evenaart nu Londen. Ook het kapitaal dat in de startups wordt geinvesteerd is verdrievoudigd (zo'n 150 miljoen euro). Het succes van Berlijn heeft te maken met het goedkope levensonderhoud en de nabijheid van talentenpools in Oost-Europa. Ook trekt de sterke subcultuur creatievelingen en non-conformisten aan. Bovendien is er open cultuur, waarin startups elkaar opzoeken en kennis en ervaring delen. 

Waarom een inspiratiereis?
Slechts 10 % van de startups groeit door naar een volwassen bedrijf. De uitdagingen voor ondernemers zijn groot. Bovendien maakt de drukte van alle dag het een ondernemer soms lastig om goed bij deze uitdagingen stil te staan.

Een inspiratiereis naar Berlijn is voor ondernemers de ideale manier om inspiratie, inzichten, contacten en praktische handvatten op te doen over de ontwikkeling van hun startup in NL en eventuele uitbreiding naar Duitsland. Meegaan op reis daagt ondernemers tevens uit om afstand te nemen van de dagelijkse praktijk, stimuleert outside de box-denken en dompelt ze onder de meest inspirerende startup hub van Europa.

Programma
Met gelijkgestemde ondernemers deden startups, snelle groeiers en enkele vertegenwoordigers van het startup ecosysteem in Nederland (onderwijs, advies, financiering) 4 dagen lang inspiratie, kennis en contacten op. Het programma bestond uit ontmoetingen met startups in verschillende fases die hun successen en mislukkingen deelden (o.a. Gidsy, Twago, Tirendo). Bovendien maakten de deelnemers kennis met lokale startup netwerken, een companybuilder als Team Europe en investeerders. Verder stond de trip in het teken van lean startup; deelnemers leerden meer over deze methode en pasten het toe op elkaar bedrijven.

Resultaat
De BerLean startup experience leverde de deelnemers inzichten en contacten op in het Duitse startup ecosysteem en de Duitse markt. De inspirerende "lessons learned" van de Duitse ondernemers en adviezen van mede-deelnemers gaven de deelnemers nieuwe inzichten en contacten om met de verdere ontwikkeling van hun bedrijf aan de slag te gaan en voor een aantal tevens de handvatten voor uitbreiding naar Duitsland.

Deelnemende bedrijven april 2013
Cityzoomer, Africa Unsigned, Tellamessage, Zivier, Biligual kids, Vextrix, ONS, Hogeschool Arnhem Nijmegen, Adecco, KplusV

Lees ook onze blog over Berlijn, de blog Berlijn swingt van deelnemer Jeroen de Bakker in Marketing Tribune (20-11-2012), de blog van deelnemer Erwin Klerks van Media&More, of bekijk onderstaand filmpje over de trip in 2012.

Referentie David Vertegaal, CEO Tellamessage
[DavidVertegaal]

Een fijne combi van learnings, netwerken en 'er even uit', Voyedge zet je bij interessante partijen aan tafel! 

Zie meer testimonials

 

TERUG NAAR BOVEN TERUG NAAR BOVEN