Waarom Japan?
Japan biedt een bijzondere mix van moderne technologie, traditie en nieuwe subculturen. Het is het land van sake, sushi en sumoworstelaars, maar ook het land van metropolen, moderne technologie en robots. In Japan kun je kennis en inspiratie opdoen over managementfilosifieen zoals Kaizen en leer je wat Japanners verstaan onder dienstverlening. De groepsgerichte cultuur met veel aandacht voor respect, hiërarchie en consensus, is een eye-opener gelet op onze cultuur waarin individualisme, creativiteit en assertiviteit veel belangrijker zijn.
Programma
Tijdens de week in Japan werd ingezoomd op innovatie, productie, management methodes en mindset in Japan. Er werden bezoeken gebracht aan grote autofabrikanten, een bedrijf in automotive printed circuit board assembly en een bedrijf in de Japanse architectuur en real-estate ontwikkeling. Daarnaast is er zowel een bedrijf van wereldomvang bezocht met inzage in het opereren op de Japanse markt en is er tevens een interessante start-up bezocht. Ook is er kennis gemaakt met Nederlanders die werken en wonen in Japan en Nederlandse ondernemers die inzage geven over het ondernemen in Japan. Tot slot, was de week een uitgelezen mogelijkheid voor de ondernemers om onderling ervaringen uit te wisselen over de ontwikkeling van hun eigen bedrijven en de Japanse cultuur te proeven.
Resultaat
De groep heeft een goed beeld gekregen van de ontwikkelingen, business cultuur en kansen in Japan. Bovendien was de reis een mooie gelegenheid om van elkaar te leren en onderling een netwerk op te bouwen.