Bestuurders Hoger Onderwijs - Londen

Januari 2018

Bestuurders uit het hogere onderwijs zijn naar Londen afgereisd om nieuwe kennis en inzichten op te doen over de mogelijkheden van digitale transformatie in het onderwijs en in de bedrijfsvoeringsprocessen van hun instellingen.

Waarom Londen?
VGL heeft gekozen voor een inspiratiereis naar Londen. Londen is Europa’s belangrijkste technologie hub. Londen heeft een goed fintech ecosysteem ontwikkeld met startups, stimuleringsmaatregelen van de overheid, publiek-private netwerken, talent en een sterke community. Londen is de thuisbasis van financiële en technologische marktleiders. Het volume van het aantal fintech deals is van 2008 t/m 2015 gestegen met 74 %. Vervolgens wordt 40 % van alle VC investeringen (totaal £75m) in Londen in fintech gedaan.

Het Verenigd Koningrijk staat bekend om haar goede universiteiten. Zowel de Universiteit van Oxford als van Cambridge staan hoog in de wereld ranglijst. Samen doceren ze meer dan 40.000 studenten. Daarnaast bezitten het Imperial College London, University College London, London School of Economics and Political Science en King’s College London over een geweldige reputatie wat London een uitstekende uitvalsbasis maakt voor deze reis. Specifiek gericht op digitale transformatie en voorgenoemde doelen van de reis, biedt Londen zowel op hoger onderwijs gebied, maar vooral ook op het gebied van technologie ontwikkeling

Waarom een inspiratiereis?
Bestuurders uit het hogere onderwijs kunnen in Londen kennis opdoen binnen de universiteiten, in het bedrijfsleven en bij andere organisaties over diverse snelle technologie ontwikkelingen, digitale transformatie en tevens ontwikkelingen, methoden en concepten binnen universiteiten in Londen en de impact die zij zullen hebben op de toekomst van onderwijs en onderzoek. Daarmee kunnen ze gevoel krijgen voor hoe deze inzichten toe te passen binnen de eigen universiteit.

Programma
We hebben bij diverse universiteiten gekeken hoe zij het proces van digitalisering implementeren en hoe ze daarmee hun onderwijs anders inrichten. Hiervan hebben we mooie voorbeelden gezien bij Imperial College London, University of London en University College London. Daarnaast hebben we ook bij organisaties buiten het onderwijs gekeken hoe zij dit doen: we hebben een bezoek gebracht aan de data science afdeling van de BBC en aan een grote social enterprise die zijn volledige organisatie aan het herstructureren is om d.m.v. digitalisering efficientere diensten te kunnen verlenen. Tevens hebben we diverse professoren gesproken die hun visie hebben gegeven op de universiteit van de toekomst: denken in een curriculum van 60 jaar i.p.v. in een curriculum van 4 jaar is één van de vele inzichten die daarmee zijn opgedaan. Uiteraard hebben we middels een bezoek aan Universities UK ook gesproken over de consequenties van de Brexit voor studenten, onderzoekers en staf.

Resultaat
Bestuurders uit het hogere onderwijs hebben kennis opgedaan over relevante ontwikkelingen in het hoger onderwijs en bij organisaties buiten het onderwijs en het bedrijfsleven in Londen.

TERUG NAAR BOVEN TERUG NAAR BOVEN